2020. április 8., szerda

TERMÉSZETISMERET 7 2020. 04.08.

Kedves Gyerekek!

A mai nap, csak az ellenőrzés napja.
1. Mint látjátok fel lett töltve a A szél és a csapadék munkafüzeti kép. Mf.:63. oldal ellenőrizd le, javítsd a hibákat.
2. Ha ezzel végeztél lapoz a mf.: 64. oldalára és ellenőrizd a tegnapi tananyagot is.

Aki kész, annak jó pihenést kívánok a tavaszi szünetre. Legközelebb 2020. 04. 21-én (kedd) találkozunk.
Nem kell fényképezni.



Német emelt

Kedves gyerekek!

Egy kis lexikai ismétlés következik.
Egészítsétek ki a képet a tanult szavakkal!
Tk. 22./3.

A tankönyv 15. oldalán lévő kérdésekre leírt válaszokat a közös megbeszélést követően tanuljátok meg!

Határidő: április 16.

Jó pihenést kívánok!


Angol E

Good morning!

Task 4 today:
  • Please, watch it! 
Happy Easter to you and your family!

Tóthné VK

Matematika 04.08.

Sziasztok!

Eljött a tavaszi szünet előtti utolsó óra! Hurrá! Hurrá! Hurrá!

Gondolom, hogy ti is elfáradtatok, nem csak én az elmúlt időszakban, úgyhogy csak játékot hoztam  nektek!
Aki mindent leadott, elküldött, annak a szünet igazi szünet lesz!
Íme a játékom!


link:szabadulószoba

Remélem mindenkinek sikerül kijutni!

Jó pihenést kívánok nektek a szünetre!

Kellemes húsvéti ünnepeket kívánok!


Húsvéti nyúl története - Húsvét | Femina

Margó néni

Irodalom 4.8.


Kedves Gyerekek!



Új fejezethez kezdünk neki.

Egy ismert művel kell először is foglalkoznunk. Minden egy kicsit más. 
A számonkérés, az értékelés.
Amit elsődlegesen értékelek, a folyamatos munkavégzésetek. 
Ezt követően az elkészült munkákat igazoló fotók.
Nem utolsó sorban pedig, az igényesség.
A tesztek visszaigazolást adnak számotokra is, mit is sikerült megérteni. Legalábbis ezzel a céllal küldöm. 
Nagyon sajnálom, hogy személyes jelenlétem nélkül kezdjük ezt, a számomra szép részét az irodalomnak, de igyekszem olyan anyagokat küldeni, amik kellő segítséget adnak a megértéshez éteri jelenlétemmel.😇
Természetesen, ha kérdésetek van, vagy szeretnétek néhány "élmény gondolatot" megosztani velem, nyugodtan írjatok e-mailt, ne csak a feladatok megküldésére.
Lássunk akkor munkához!😎
Petőfi Sándor: Az Alföld

Hallgasd meg a művet:   Az Alföld   ,közben nézd az irodalomkönyvedben a verset Ik187.


Olvasd el, az Ik 189. oldalát

Most olvasd el a következő elemzést és írj belőle áttekinthető vázlatot a füzetedbe.

Az elkészült munkád fotóját kérem megküldeni: 2020.április 10-ig.

Ugyebár holnaptól szünet. Szeretném ha pihennétek.



Petőfi Sándor: Az alföld

 - verselemzés -



A vers 1844 júliusában írta Pesten. Néhány héttel korábban járt az alföldön, és az ott átélt élményeit írja meg.

Műfaja tájleíró költemény. A költő nemcsak a tájat mutatja be, hanem a hozzá fűződő érzelmeit is: az alföld című vers vallomás a szülőföldhöz fűződő szeretetéről.



A vers három nagy szerkezeti egységből áll.

  I. Valóság (Pesten)

 II. Látomás az alföldről

III. Vallomás a szülőföld szeretetéről



A kor stílusa a romantika. Szinte kötelező volt a hegyek szeretete. A hegy vadregényes, titokzatos, kalandokkal teli, vagyis a romantikus történetek tökéletes színhelye. Petőfi szembefordul ezzel az általános érzésvilággal.

Érzelemmel teli felkiáltással indítja a verset: "Mit nekem te zordon Kárpátoknak fenyvesekkel vadregényes tája".

A hegyek magasából leereszkedik az alföld sík vidékére ("Lenn az alföld tengersík vidékin")

A 2. versszakban az ott határozószó tanúskodik arról, hogy Petőfi valóban az alföldtől távol írja a verset.

A végtelen síkság egyúttal a szabadságot is jelenti a költő számára. Ezt fejezi a ki a sas-metafora is ("Börtönéből szabadult sas lelkem").



Az alföld bemutatására érdekes nézőpontot választ Petőfi. A felröpülő sas szemével látjuk a tájat.

A 3. versszakban először egy átfogó képet mutat be a magasból, (mosolyogva néz rám a Dunától a Tiszáig nyúló róna képe). A Duna-Tisza köze emberarcúvá válik a megszemélyesítéstől, olyan, mint egy édesanya szelíd, mosolygó arca.

Ezután egyre lejjebb és lejjebb ereszkedünk, míg végül leérkezünk a földre. Mindezt apró életképekkel mutatja meg nekünk.

A 4. versszakban egy gulyát látunk. A gulya gazdagságát, jóltápláltságát a jelzők sokasága is alátámasztja. A 4 sorban 8 jelző található (délibábos, száz, kövér, hosszú gémű, széles vályú kettős ága). A gulya csöndes, csak a halk kolompszó töri meg a csöndet. A versszakban feltűnően sok a mély magánhangzó és a lágy mássalhangzó, ez is szarvasmarhák teltségét fejezi ki.

Az 5. versszakban a ménes pont ellentéte az előzőnek. Ez a versszak tele van mozgással, lendülettel, ahogy a ménes száguld a pusztán. A sok hangutánzó szó (zúg, dobog, kurjantás, pattogás), az aktív, lendületes igékből származó főnevek (nyargaló futása) mind a ménes mozgását igyekszik visszaadni. A magas magánhangzók és a kemény, pattogó mássalhangzók akusztikusan is alátámasztják a versszak képeit.

A 6. versszakban feltűnik az alföld jellegzetes tanyavilága. Az eddigi "hangos" világot felváltják a színek. A még éretlen búzatenger ragyogó zöldbe vonja a vidéket. A versszak hangulata vidám: a magas magánhangzók csengése és a megszemélyesítés (vígan koszorúzza) az elismerés felett érzett örömet sugallja. (Koszorú = dísz és elismerés jelképe.)

A 7. versszakban egy nádas esti élete tűnik fel.

A 8. versszakban a puszta-romantika kedvelt képe, a rongyos csárda, és a betyár alakja jelenik meg. Ez az a pont, ahol leérkezünk a földre. (Áll magányos, dőlt kéményű csárda)



A 9-10. versszakban az újra kisfiúvá vált költő emlékeit követve először letérdelünk, majd lehasalunk, hogy megcsodálhassuk az apró növényeket és állatokat: a vércse fészkét, az árvalányhajat, a tarka gyíkokat.

A 11. versszakban a költő ismét feláll, és végigtekint a tájon, egészen addig, ameddig a szem ellát. A horizont távolságát mutatja, hogy a költő és a látóhatár között olyan sok levegőréteg gyűlik össze, hogy a távoli város már csak halvány ködoszlopként dereng föl.

A versszak végén egy gondolatjelet láthatunk. A költő eltűnődik, szünetet tart, mielőtt a végső, a legfontosabb gondolatot leírja a 12. versszakban: vallomását arról, hogy mennyire szereti a szülőföldjét. A távolság eltűnik az Alföld és a költő között, gondolatai olyan erősen kötődnek a tájhoz, hogy úgy érzi, ott van, jelen van az alföld világában. Erről tanúskodnak a megváltozott határozószók, amelyet négyszer ismétel meg: itt ringatták, itt születtem, itt boruljon rám a szemfödél, itt domborodjék a sír is fölöttem.

Az utolsó sorok a Szózatot idézik:

"Bölcsőd az, s majdan sírod is"          "Itt ringatták bölcsőm /, itt domborodjék a sír is fölöttem"



Köszönöm a munkád!😇

Holnaptól kezdődik a tavaszi szünet! Ezért azt kérem, ha szívvel lélekkel dolgoztál eddig, akkor megérdemled, hogy pihenj egy nagyot! Segíts otthon és készüljetek együtt az ünnepre!

Mindenkinek

Áldott Húsvéti Ünnepeket kívánok! Anett néni

Testnevelés 04.08.

Kedves Szülők  ! Kedves Gyerekek! 

Szerda van , holnaptól jön a tavaszi szünet ! Minden kedves tanulót arra bíztatok, hogy töltse fel az energiaraktárait, pihenjen ,vagy aktív pihenéssel töltse kellemesen és hasznosan  a szünetet !
Aki a szerdai napon is szeretne edzésben maradni ,annak lehetőséget nyújtok  a következő szakanyagokkal ,amelyeket kézilabda szakemberek állítottak össze.
 Ahogyan már megszokhattátok :bemelegítés, fő rész ,és levezetés is található a mai órán is.
Mindig végezz alapos bemelegítést! 

BEMELEGÍTÉS  

KERINGÉSFOKOZÁS


Az óra fő részében :láberősítés, mobilizáló gyakorlatok  és plank gyakorlatok.

LÁBERŐSÍTÉS

MOBILIZÁLÓ GYAKORLATOK

PLANK GYAKORLATOK

Az óra végén levezetés ügyességi feladatokkal :
LEVEZETÉS 

Kedves egészségetekre!
Áldott Húsvéti Ünnepet kívánok mindenkinek !




Boros Pál 

Nyelvtan 4.8.


Kedves Gyerekek!

Tovább haladunk az anyaggal.

A tanulás megkönnyítése céljából szeretettel küldöm a következő videókat!

Kérlek    nézd a videót a  4:53 másodperctől- Videótanár  szóra kattintva  !

Írd a magyarázatot a füzetbe!

A füzetvezetésednél folytasd a nyitott  oldalt a következőképpen :

                                               10. online óra                             4.8.
                                          Hangutánzó és hangulatfestő szavak
videó anyaga…
Nytk 161.o …..



Fotót, csak  a füzeted vezetéséről kérek!  

Arra kérlek, füzeted igényes, áttekinthető, szép legyen!


A füzetedbe a videón látottakat másold le, illetve a nyelvtan tankönyv 159, 160. oldal sárga hátteres részét! Megoldandó feladat:

Nymf 79/1. a., 2.

ZÁRÁSKÉNT EGY REDMENTA TESZT,  DIREKTCÍM:  hangalakésjelentés48

Köszönöm a munkád!😇

Holnaptól kezdődik a tavaszi szünet! Ezért azt kérem, ha szívvel lélekkel dolgoztál eddig, akkor megérdemled, hogy pihenj egy nagyot! Segíts otthon és készüljetek együtt az ünnepre!

Mindenkinek

Áldott Húsvéti Ünnepeket kívánok!

Anett néni

rajz pályázat

Kedves Gyerekek! Rajzpályázati felhívást szeretnék megosztani Veletek. Akinek van kedve ajánlom figyelmébe! Pályázati kiírás: link:  p...