2020. május 6., szerda

Irodalom 5.6.

Kedves Gyerekek!

Haladunk tovább az anyaggal. Kicsit olvasmányosabb rész következik.

A mai anyag:

Mikszáth Kálmán: A kis csizmák
Olvasd el:  
Mikszáth Kálmán irodalmunk egyik legnagyobb művésze. Jókai mellett a legolvasottabb XIX. századi író. Nagyságát elsősorban nem regényei, hanem kisebb terjedelmű alkotásai tükrözik. Munkásságának egyik legfontosabb állomása A jó palócok és a Tót atyafiak című novellásköteteinek kiadása 1880-ban. A kis novellák hozták meg számára a régen várt sikert és az elismerést. A jó palócok című kötet 15 kis palóc elbeszéléséből áll. Ebben a kötetben az író szülőföldjére, gyerekkori ismerősei közé, a palócok világába vezetnek el a novellák. Ilyen kisnovella pl.: A kis csizmák című mű is. A történet viszonylag rövid, de tartalmilag annál hosszabb. Az öregkorára jó útra tért kapzsi öregember nem a pénz, hanem a szeretet és jóság segítségével nyeri vissza Isten kegyét. A novella címe igencsak találó, hiszen a "csizmák" szó ebben az esetben egy eszközre utal, amely a szeretet kimutatásának az eszköze lesz a mű végén. Ez vezet el bennünket majd a megoldásig. A "kis" jelző pedig egy gyermek részvételét sejteti a műben. 

A művet 5 szerkezeti egységre bonthatjuk:
Az expozíció egy természeti leírással, egy vihar utáni állapot leírásával kezdődik. Megfigyelhetjük, hogy a természet, az időjárás összhangban van a történet alakulásával. Külön ki lehet emelni Istent, akinek a haragjával a vihar tökéletesen hasonul. Az "égiháború" szó azért fontos, mert balsejtelmes és szomorú hangulatot kelt, az isteni haragra utal. A harag képe akkor válik teljessé, amikor a bonyodalomban áthelyeződik a hangsúly a természetről a civilázicóra, a falura, és ott is éppen a templomra. Itt találkozunk első főszereplőnkkel, Bizi apóval. A leírásból megtudhatjuk élete szerencsétlen történetét. Az olvasó szinte megsajnálja, annak ellenére is, hogy fösvény volt. A kibontakozásban megismerhetjük a másik főszereplőt, a "falu gyermekét", Andrist, aki anyátlan-apátlan árva. Andris a munkájukat végző, pletykálkodó asszonyok körül sündörög. Itt megtudhatjuk azt is, hogy Bizi apó a temetőbe ment, ahol a vihar összetörte a nagy kőkeresztjét. Ezt a véletlen eseményt Bizi apó szenvedésének fokozására használja fel Mikszáth. A temetőben - azon a sivár helyen - találkozik és beszél egymással a két főszereplő. Itt érkeztünk el a történet tetőpontjához:

"Hogy nevelkedik ez föl, ha még a szeretet sem ösmeri?..." A kulcsszó a "szeretet". Ez lesz a megoldás kulcsa. A költői kérdést három pont követi. Ez a balladai hangulat fokozásásra szolgál, mivel az olvasó kénytelen tovább gondolni a mondatot. A következő bekezdésben az író stílusának egy újabb elemét fedezhetjük fel: más novellákból származó szereplők is megjelennek, így ez a mű is beleilleszkedik egy nagyobb, egybefüggő történetbe. Személy szerint a "pogány" Filcsik csizmadiával találkozunk. Bizi apó benyitott egy házba, amelynek kapuján egy pár díszes csizma volt kifestve. Ez a ház Filcsik csizmadiamesteré volt, aki rögvest hozott is egy pár kis csizmát a gyermeknek. Innentől kezd jóra fordulni a szereplők sorsa: a gyerek lába nem fázik többé, az idő megjavul, és Bizi apó haldokló fia is meggyógyul. A művet csak egyféle képpen értelmezhetjük: az ember akkor érheti el saját lelki nyugalmát és Isten kegyét, ha megtalálja az élet egyik alapvető értelmét, a szeretetet. A novella három helyszínen játszódik: az első helyszínen van Andris, aki a lekvárfőző asszonyok nagylelkűségét élvezi, ehet a lekvárból. A második helyszín a temető. Ez egy nagyon rideg hely, itt törött össze az apó kőkeresztje, amit isten egyik büntetésének is tekinthetünk Bizi apó korábbi életviteléért. Az utolsó hely a csizmadiamester háza. Itt mutatja ki Bizi apó először szeretetét, innentől fordul jóra a történet. A mű cselekménye egyszerű, csupán egy szálon futnak az események. A kiindulási helyzet Isten haragját mutatja be, de a mű végére ez a harag átcsap a szeretetbe, a megbocsájtásba. A novella időszerkezete egységes, a múltból indul a jövő felé. A természeti leírásoknál és a mű végén a hosszú mondatok használata lelassítja az események pergését, ennek ellenére a novella gyors lefolyású. A közvetlen, paraszti nyelvhasználat könnyen olvashatóvá teszi a művet.

ÍRÁSBELI FELADAT:
IK 209. OLDALONa vastagon szedett rész bemásolása a füzetbe.
Imf 93./1.2.3.4-CSAK ERRŐL KÉREK FOTÓT!!

Jó munkát, szép napot kívánok!
Anett néni

TERMÉSZETISMERET (13) TZ. 2020.05.06.

Kedves Gyerekek!

Elérkezett a nagy nap a TZ. napja. 36 kérdés 1x tölthető 60 perc 2 napra megnyitva.


Ez a dolgozat elérhetősége: https://redmenta.com/5a_Tz

Nyelvtan 5.6.

Kedves Gyerekek!

Gyakorló óra a mai.

Okos Doboz

Smile párosítás

A kommunikáció formái

A beszéd és az írott szöveg

Következő órán összefoglalás, majd számonkérés.
Kérlek vedd komolyan.
Már nagyon közel van az év vége.

Hajrá 5.a!!!


Jó munkát kívánok!
Anett néni

Német emelt

Kedves gyerekek!

Gyakoroljátok  a 2. lecke szövegének olvasását, fordítását!

Az olvasmány szavait tanuljátok meg!

 Tk. 27. /2.  Egészítsétek ki a hiányos mondatokat az igék E/2, illetve T/2. személyű, felszólító módú alakjaival!  Dolgozzatok a füzetben!

Az elkészített feladatot kérem a szokott módon bemutatni!

Határidő: május 7.

Matematika 05.06.

Sziasztok!

Aki nem írta meg tegnap a dolgozatot, sajnos 0 pontot szerzett és ezt már nem tudja kijavítani! Sajnálom!

Ma egy új témába kezdünk! Négyzetrácsos füzetre, vonalzóra, szinesceruzákra lesz szükséged. Ez a téma a precizitásról, pontosságról szól. Ezt fogom nézni a feladat megoldásaid során is!

Óra címe: Táblázatok, grafikonok

Videó:Táblázatok, grafikonok
A tankönyv 227-228.oldalát  magyarázza el!

Ezek után két önálló munka vár rád, melyet a füzetbe kell megoldani!

tk229/1, Ennél a feladatnál az 5.a eredményeit vonalgrafikonon ábrázold!
tk 229/2.  A  táblázat az alatta levő grafikonhoz tartozik: Rajzold le a füzetedbe a táblázatot,és töltsd ki  a grafikont nem kell lerajzolni!
A szokott módon juttasd el hozzám!

 Játék:játék
Oldd meg mind a két tankockát és a kulcsszót írd le a füzetedbe!

Jó tanulást!
Margó néni

Testnevelés 05.06.

Kedves Szülők ! Kedves Gyerekek ! 


A mai online testnevelés órára TABATA köredzés jellegű feladatokkal készültem.

Most sem maradhat el az alapos bemelegítés, ezekben segítenek  a képek .

Forrás: Bemelegítő gyakorlatok   
Keringésfokozást végezzünk a bemelegítés részeként :

KERINGÉSFOKOZÓ GYAKORLATOK

A bemelegítés után nézzétek meg a videót és végezzétek el a gyakorlatokat !
A fekvőtámaszokat lehet könnyítetten is végezni .

KÖREDZÉS

A gyakorlatok elvégzése után végezz levezető jellegű feladatokat, ebben is segítenek  a képek, illetve a bejátszás:

Forrás:Nyújtás
 Levezető gyakorlat:

LEVEZETÉS 

Most is elmondom, hogy várom mindenkitől a videókat, fényképeket az ismert elérhetőségeken.
E-mailen :epitok.5.a@gmail.com , vagy messengeren. 
Az eddig beküldött edzések fotóit értékeltem, nagyon szépen köszönöm.
Szép, mozgással teli napot kívánok mindenkinek  !

Boros Pál



Angol Normál 05.07.

Kedves Szülők és Gyerekek!

A hétfői feladatlapot nagyon ügyesen kitöltöttétek! Mindenkit nagyon megdicsérek! :)

A mai téma: Unit 1 Test

A tesztet a következő linken találjátok:
https://redmenta.com/?solve&ks_id=154745361

TUDNIVALÓK :

1. A megírásához be kell jelentkeznetek a redmentá-ba!

2. A feladatlapot 11:50-től lehet megírni, előtte nem tudjátok elkezdeni!
- 45 perc áll rendelkezésetekre!
- Csak 1-szer tudjátok kitölteni!
- Oldjatok meg minden feladatot!
- Hagyjatok időt az ellenőrzésre!

3. A végén"adjátok be"a feladatlapot!

Ha bármi problémátok van, messengeren keressetek meg!

Jó munkát!

Enikő néni


Angol E

Good morning!

Task 4 today:
  • 2 Culture szavai más.+T  pest-ig 
  • TK 27/3a must= muszáj (Írd mellé!) Ez Si (írd fölé!) +Fi1  Húzd alá a Fi-ket (tell, come, go)! Help: MF 75/ 2.6 
  •  T: Minden A után: must +Fi1!
  • TK 27/3b Mit muszáj tenniük? Füz-be:Írj mondatokat a képek sorrendjében a fenti kifejezésekkel! (A must Fi1 B)
  •  TV: M5 - 11:30 (Szólalj meg - angolul) - Nézd, ha tudod!
Erre a linkre tölthetitek a fájlokat.

A fájlnévben szerepeljen a neved és a kész feladat dátuma.

Thank You.
 Tóthné VK

rajz pályázat

Kedves Gyerekek! Rajzpályázati felhívást szeretnék megosztani Veletek. Akinek van kedve ajánlom figyelmébe! Pályázati kiírás: link:  p...