Kedves
Gyerekek!
Új
fejezethez kezdünk neki.
Egy ismert
művel kell először is foglalkoznunk. Minden egy kicsit más.
A számonkérés, az értékelés.
Amit elsődlegesen értékelek, a folyamatos munkavégzésetek.
Ezt követően az elkészült munkákat igazoló fotók.
Nem utolsó sorban pedig, az igényesség.
A tesztek visszaigazolást adnak számotokra is, mit is sikerült megérteni. Legalábbis ezzel a céllal küldöm.
Nagyon sajnálom, hogy személyes jelenlétem nélkül kezdjük ezt, a számomra szép részét az irodalomnak, de igyekszem olyan anyagokat küldeni, amik kellő segítséget adnak a megértéshez éteri jelenlétemmel.😇
Természetesen, ha kérdésetek van, vagy szeretnétek néhány "élmény gondolatot" megosztani velem, nyugodtan írjatok e-mailt, ne csak a feladatok megküldésére.
Lássunk akkor munkához!😎
Petőfi Sándor: Az Alföld
Hallgasd meg
a művet: Az Alföld ,közben nézd
az irodalomkönyvedben a verset Ik187.
Olvasd el,
az Ik 189. oldalát
Most olvasd el a következő elemzést és írj
belőle áttekinthető vázlatot a füzetedbe.
Az elkészült munkád fotóját kérem
megküldeni: 2020.április 10-ig.
Ugyebár holnaptól szünet. Szeretném ha
pihennétek.
Petőfi Sándor: Az alföld
- verselemzés -
A vers 1844 júliusában
írta Pesten. Néhány héttel korábban járt az alföldön, és az ott átélt élményeit
írja meg.
Műfaja tájleíró költemény. A költő nemcsak a tájat mutatja be, hanem a
hozzá fűződő érzelmeit is: az alföld című vers vallomás a szülőföldhöz fűződő
szeretetéről.
A vers három nagy szerkezeti egységből áll.
I. Valóság
(Pesten)
II. Látomás az
alföldről
III. Vallomás a
szülőföld szeretetéről
A kor stílusa a
romantika. Szinte kötelező volt a hegyek szeretete. A hegy vadregényes,
titokzatos, kalandokkal teli, vagyis a romantikus történetek tökéletes színhelye.
Petőfi szembefordul ezzel az általános érzésvilággal.
Érzelemmel teli
felkiáltással indítja a verset: "Mit nekem te zordon Kárpátoknak
fenyvesekkel vadregényes tája".
A hegyek magasából
leereszkedik az alföld sík vidékére ("Lenn az alföld tengersík
vidékin")
A 2. versszakban
az ott határozószó tanúskodik arról, hogy Petőfi valóban az alföldtől
távol írja a verset.
A végtelen síkság
egyúttal a szabadságot is jelenti a költő számára. Ezt fejezi a ki a sas-metafora
is ("Börtönéből szabadult sas lelkem").
Az alföld bemutatására
érdekes nézőpontot választ Petőfi. A felröpülő sas szemével látjuk a
tájat.
A 3. versszakban
először egy átfogó képet mutat be a magasból, (mosolyogva néz rám a
Dunától a Tiszáig nyúló róna képe). A Duna-Tisza köze emberarcúvá válik a
megszemélyesítéstől, olyan, mint egy édesanya szelíd, mosolygó arca.
Ezután egyre lejjebb
és lejjebb ereszkedünk, míg végül leérkezünk a földre. Mindezt apró
életképekkel mutatja meg nekünk.
A 4. versszakban
egy gulyát látunk. A gulya gazdagságát, jóltápláltságát a jelzők
sokasága is alátámasztja. A 4 sorban 8 jelző található (délibábos, száz,
kövér, hosszú gémű, széles vályú kettős ága). A gulya csöndes, csak a halk
kolompszó töri meg a csöndet. A versszakban feltűnően sok a mély magánhangzó és
a lágy mássalhangzó, ez is szarvasmarhák teltségét fejezi ki.
Az 5. versszakban
a ménes pont ellentéte az előzőnek. Ez a versszak tele van mozgással,
lendülettel, ahogy a ménes száguld a pusztán. A sok hangutánzó szó (zúg,
dobog, kurjantás, pattogás), az aktív, lendületes igékből származó főnevek
(nyargaló futása) mind a ménes mozgását igyekszik visszaadni. A magas
magánhangzók és a kemény, pattogó mássalhangzók akusztikusan is alátámasztják a
versszak képeit.
A 6. versszakban
feltűnik az alföld jellegzetes tanyavilága. Az eddigi "hangos"
világot felváltják a színek. A még éretlen búzatenger ragyogó zöldbe vonja a
vidéket. A versszak hangulata vidám: a magas magánhangzók csengése és a
megszemélyesítés (vígan koszorúzza) az elismerés felett érzett örömet
sugallja. (Koszorú = dísz és elismerés jelképe.)
A 7. versszakban
egy nádas esti élete tűnik fel.
A 8. versszakban
a puszta-romantika kedvelt képe, a rongyos csárda, és a betyár
alakja jelenik meg. Ez az a pont, ahol leérkezünk a földre. (Áll magányos,
dőlt kéményű csárda)
A 9-10. versszakban
az újra kisfiúvá vált költő emlékeit követve először letérdelünk, majd
lehasalunk, hogy megcsodálhassuk az apró növényeket és állatokat: a vércse
fészkét, az árvalányhajat, a tarka gyíkokat.
A 11. versszakban
a költő ismét feláll, és végigtekint a tájon, egészen addig, ameddig a szem
ellát. A horizont távolságát mutatja, hogy a költő és a látóhatár között
olyan sok levegőréteg gyűlik össze, hogy a távoli város már csak halvány ködoszlopként
dereng föl.
A versszak végén egy
gondolatjelet láthatunk. A költő eltűnődik, szünetet tart, mielőtt a végső, a
legfontosabb gondolatot leírja a 12. versszakban: vallomását
arról, hogy mennyire szereti a szülőföldjét. A távolság eltűnik az Alföld és a
költő között, gondolatai olyan erősen kötődnek a tájhoz, hogy úgy érzi, ott
van, jelen van az alföld világában. Erről tanúskodnak a megváltozott
határozószók, amelyet négyszer ismétel meg: itt ringatták, itt
születtem, itt boruljon rám a szemfödél, itt domborodjék a sír is
fölöttem.
Az utolsó sorok a
Szózatot idézik:
"Bölcsőd az, s
majdan sírod is"
"Itt ringatták bölcsőm /, itt domborodjék a sír is
fölöttem"
Köszönöm a munkád!😇
Holnaptól kezdődik a tavaszi szünet! Ezért azt kérem, ha szívvel lélekkel dolgoztál
eddig, akkor megérdemled, hogy pihenj egy nagyot! Segíts otthon és készüljetek
együtt az ünnepre!
Mindenkinek
Áldott Húsvéti Ünnepeket kívánok! Anett néni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése